Saturday, January 23, 2010

Nightmare Sebuah Interbiyu

..seperti yang diwar-warkan...ewah, semalam pi interbiyu...satu pengalaman ngeri umpama nightmare bagi aku...macam lepas keluar bilik temuduga terus cakap dalam hati..."lupakan hasrat kau untuk kerja di sini"...dan sepanjang jalan (dalam kereta) dok membebel sorang2 macam loser...hahaha...

..perjalanan ke tempat interbiyu berjalan lancar sperti sebuah hari penuh sunshine...walau sedikit cemas sewaktu nak keluarkan lesen untuk ditinggalkan di tempat guard..lesen agak degil untuk keluar dari tempat sisipan tuh....setelah terkial2 di depan guard yang nampak sabar ajerlah itu...akhirnya ianya selamat keluar...

..oklah..sampai di lobby, ada seorang budak lelaki sambut aku dan dibawa ke bilik untuk jawab written test..di sana ada seorang calon sedang menunggu untuk masuk diinterbiyu setelah selesai jawab test..budak lelaki tadi terus certified fotokopi sijil2 aku..sign setiap satu...perghh..sesi ramah tamah sebentar sebelum aku diberikan soklan..sedikit keciwa di sini kerana hanya setengah jam diberikan....dan buka2 kertas soklan...ada soklan pengiraan yang mempunyai anak a, b dan juga cucu cicit i dan ii...wahh...dan oleh kerana ianya bukan bidang yang aku buat sekarang walau hakikatnya pernah belajar di kampus dulu...sangatlah terhegeh2 untuk menjawab..dan hasilnya 2 soklan tak sempat dijawab....ok, sudah hampa yag pertama di sini...

...dan setelah kertas dipungut, tak lama kendian sesi temuduga dimulaka..ada 3 orang penemuduga, sorang HR manager-perempuan melayu stylish, seorang lelaki cina-future bos untuk jawatan yang dipohon, dan seorang perempuan melayu berbaju kurung&bertudung-boss kepada lelaki cina tadi..wahh hebat perempuan nih...

start2 terus hi2..thank you etc..dan setart ar tanya2...tak lama kendian, dia suruh aku jwab soklan costing dalam excel di depan diaorang semua...aku kena selesaikan dan sesi aku kira tu terus dipancarkan ke screen...masa ni lah hati aku kata, sir,think i dont want to proceed with this interview anymore, huhuhu..tapi aku tk ikut kata hati..aku pun jawab..masa diberi lebey kurang 7 minit gitu..complicated gakla...aku suka suki jer....so pas aku siap, dia kata ok, jawapan betul cuma cara tak sesuai..sepatutnya guna formula, rupanya nak tengok excel skill..lantak pilah..masa nak harapan aku dah sipi2 jer ni..aku just nak siapkan cepat2 dan balik jer ni...

..pehtu..cakap2 lagi dan terus dia nak suruh aku buat presentation lak on the spot.....mak haiih...dia tunjuk satu carta ..dia suruh tengok 2 minit dan terus present..aku rilek jer sebab harapan kira dah punah masa ni...so aku bangun terus main hentam ajer...pendek jer aku cakap...so, yang ini takde komen ar...pastu sambung cakap2 lagi..penemuduga ni ok2 lah jugak..cuma yang boss perempuan tu macam cikgu garang..macam nak piat telinga aku jer muka dia kalau aku jawab salah tu..masa ni aku nampak harapan aku tu dah hilang dari pandangan dah...selesai, cakap thank you2...dan terus blah=)....

...gitu ar kiranya...kesah semalam, hari ni lak kena kerja walau aku tak start pon lagi nih sebab carik mood tak jumpa2..nak2 kena buat satu report yang kalau boleh aku nak bayar orang lain tolong buat untuk aku nih....hehehe....dah sejam dah ni...bestnya kalau dapat tengok citer korea ni......

No comments: