Friday, May 21, 2010

Takde Topik Lain Ke?

....sejak memasuki alam pekerjaan ni...macam2 orang kita jumpa...yelah time belajo dulu kita fokus kepada keadaan sekitar kita je, ,masing2 mempunyai fokus yang lebih kurang sama...study,makan,borak,tidur,kelas,exam..pusing2 tu je..and then kita secara dasarnya boleh memilih untuk berada dalam kelompok mana...lain2 hal, gua tak campur, macam tula lebih kurang...

..bila masuk je alam kerja, macam2 background and personaliti manusia akan kita jumpa..macam2..ade yang bagus dan tak bagus dan yang macam bagus..

..apa yang aku nak coret sikit kat sini yalah pasal orang yang bila bercakap or bersembang MESTI nak cerita pasal orang, baik, tak baik etc, TAPI yang paling hot mestila topik buruk orang...erm...ade orang yang jenis macam ni,..mereka tak reti nak cerita bab lain...bukan aku nak kata aku baik tak cerita pasal orang..mestila ada gak, tapi takla benda tu saja SUBJEK borak kan....kalau borak ngan kita mereka2 ni macam tak berapa nak reti nak bercerita..muram jer...bila time tersebut pasal si fulan tu,si fulan ni..terus muka bersemangat...mata bercahaya...cerita pasal orang kan...kasihan..

sebab apa kasihan?...yerla, setiap kali bukak mulut, buat dosa dan mengajak orang lain buat dosa...masa kat kantin, siap label meja diaorang tu meja gosip or HOT dan meja orang lain..meja boring, or kelab masjid etc...

..mereka2 ini selalunya menjadi talam..depan kita baik, dengan niat nak kumpul cerita, dapat cerita yang best baca: boleh menjadi bahan kutukan dengan kawan2 seangkatan nanti...siaplah akan jadi cerita HOT..yang tak pasal2 tersebar di seantero alam syarikat...

..aku selalunya tak boleh 'masuk' ngan geng2 macam ni, diulangi bukan sebab aku nak kata aku baik, tapi sebab. entah, rasa BOSAN bila tak abis2 nak cerita pasal orang, dan kebanyakkannya aku tak kenal pon..and then mereka ni mempunyai perspektif yang negatif..mereka berjaya melihat semua ayat penyata ada unsur2 negatif...kadang2 aku jadik kagum dengan keupayaan mereka ni....masa masuk kerja, cuba gak melibatkan diri, almaklumlah takde kawan lagi kan...tapi rasa tak boleh terima..bosan giler...

antara ayat2 yang selalu akan kita dengar..contoh:
-pasal orang lain beli kereta, rumah,kasut,beg ,emas etc
-pasal laki orang tu miskin haprak
-pasal laki orang punya peel
-pasal boss2 yang tak disukai
-pasal artis2 punya gosip
-pasal banding2 kan orang
-pasal jiran mereka,ketua kampung etc
-byk2 lagi dan semuanya melibatkan orang


..aku pernah terbaca, kat dunia ni ada 3 golongan..yang paling biasa/rendah IQ, mereka hanya bercakap pasal orang lain, peringkat kedua, IQ sederhana, bercerita pasal diri mereka&persekitaran dan IQ tinggi, bercerita pasal idea...erm..fikir2 kanlah..dan selamat beramal...;)

2 comments:

Hazrey said...

ehhh baru best camtu. bila kita dah berhenti dari tempat tu, kita dah maju bertahun tahun, orang yang dok bercakap pasal orang lain, tetap kat situ, sebab itu jek dia pandai buat. Betul? Kalau betul angkat tangan.

izzah said...

..dah angkat tangan,kaki serta keyboard sekali..

wahh terharu incik hazrey kita menjejak ke sini:)