Monday, November 30, 2009

Darah Tinggi

..harini tak sempat Monday Blues....buka2 jer email..terus darah tinggi gua naik( kalau ada)..membaca karenah makhluk2 asing nih..tapi oleh kerana boss dah pesan kamis aritu...jangan cepat marah..nanti cepat tua...huhuhu...aku pon cuba kawal emosi...terus rasa cam takleh senyum jer bila tensen neh...if you see 2 donkeys fighting, dont interfere and fight like them..if yes, you'll be like donkey too..so cool down, be profesional, sit back and watch them fighting..camni ar, kalau ko tengok orang bodoh sombong marah tak tentu pasal, ko pon jadik cam depa gak kalau ko sama naik nak marah...so cool down...itu pesan boss aku...

..berbekalkan kata2...jangan risau lebih2..takkan jadi apa sangat pon nanti...buat je yang terdaya n terbaek...aku pon memulakan langkah penyelesaian...sampai petang ni..setakat ni boleh handle lagi and takdelah jadik ape pon...selalu macam tu la..riso jer lebey2..last2 ok jer...tapi benda yg kadang2 kita expect mudah dan senang...tiba2 macam2 halangan datang..selalu gak jadik camni..well..life full of surprises....

...tadi terhantar resume....saje je gataii..aku tahu tak dapat nyer..bukan nak mengalah awal..tapi still tak cukup experience kot...its ok, kerja sini pon okey..selagi tak dapat yang lebih baik,diff scopes,more challenges(nak cabaran sangat kunun)...

Thursday, November 26, 2009

Happiness Is a Voyage....

..as it will be 3 days without updating..today i wanna publish 2 entries..huhuhu..macam ada orang pedulik....sekejap lagi mau pulang bah...boss bagi balik awal cikit..konon2 nak pi tambat lembu nak korban sok...huhuhu...

...i was touched by one email forwarded by my boss on Happiness is a Voyage..
summary of this article/presentation(as it is in Power Point)..is happy is determined by ourselves..and we should be happy now..currently..no need to wait like( nanti ar aku dapat keje besh sikit mesti aku hepi, nanti aku kawin nanti mesti aku hepi, or nanti dapat anak aku hepi, beli kete baru hepi ar nanti etc)...

...Happiness is a Voyage..not a Destination...LIfE is full of challenges..and the challenges is LIFE itself..better to be happy NOW regardless of anything...you are the one to decide....

Salam AidilAdha....

...Salam Aidiladha...buat semua yang baca blog ni..walau aku tau macam takde orang baca jer..huhuhu...siann...adelah sorang dua kot..oklah tu...Maaf dipohon atas sebarang kesilapan&keterlanjuran....

..taun ni dapat balik Pekan..wuhuuu..apa? balik pekan lagi?kata en omar..agak kureng puas hati..heheh..yer arr..dah 2 taun dah saya Raya Haji di perantauan..flashback**..raya haji 2007...jalan balik pekan banjero...oleh kerana idak begitu adventure untuk naik perahu yang ditarik itew..aku raya kat umah aku kat kuantan je...masak mee kari..(raya2 makan mee kari..alangkahh)...raya haji taun lepas, aku ade di negara matahari terbit...Jepon..makan tempura hari raya.hihihi..abis flashback**so atas sebab sebab yang saya rasa tidak perlu dipertikaikan lagi..kita raya kat pekan arr taun ni..kata aku kat en omar...atas rasa tolak ansur yang bagus..en omar diam aje..diam itew tanda setujulah tu.....yeay yeay..raya kat pekan....


..walaupon raya di pekan sangatlah tidak happening...yang penting dapat raya kat umah bondaku...happening ke idak..itu cerita lain...aktiviti raya kami..makan, tv, tido, jalan satu dua umah(kalau rajin)..tv,makan,tido..huhuhu...raya tidak sihat...:p

..selamat hari raya everybody...drive safely..remember your love ones....

Wednesday, November 25, 2009

Cakap Tak Serupa Bikin

..pantang betul aku orang cakap tak serupa bikin ni....bikin hati mak marah nyahhh....

..kalau bukan itu yang dimaksudkan, janganlah cakap...lagipon apa yang ko cakap tapi tak maksudkan tuh..bukannya big deal pon..btw..not a small deal pon...tak cakap lagi baguss....
..team lah...3 musketeers lah....pirah...ko nak pi mentekederah( mind my word)....pi jerlah...ade aku kesah ke? no need to talks sweet and then deny what you say...i hate that..pantang wooo....

..anyway..thats people...sweet talker, back stabber, muka talam lapan, firestone(huhuhu)..all are people....its soo hard to find a real fren nowadays......adakah aku begitu naif sebab pandang semua orang macam baik saja..and then bila orang buat something yang tak baik aku rasa macam di betray?macam marah je..yeah..i need to learn lessons.....maybe aku tak jumpa cukup orang lagi dalam hidup aku untuk aku pandai menilai.....

Tuesday, November 24, 2009

Kongsi Rezeki

...arini hari gaji...dek kerna start bulan ni ade penambahan dalam jumlah yang diterima...aku pon belanja ar kwn2 finance+ sorang lagi kawan aku makan KFC bulan ni..semua sebok tanya pehal..mana leh cakap yg aku naik gaji kan..org lain tak naik..so diam2 jer..kata ade rezeki yang ingin dikongsi....

bercerita pasal berkongsi rezeki ni kan..teringat kata2 fazillah kamsah...ape yang kita ade, amalkanlah sedekah or kongsi rezeki tu..tak semestinya banyak dan pada fakir miskin aje(ini sebaiknya)..pada kawan2 yang kita tau duit dah banyak pon boleh apa, janji ikhlas...percayalah sekali kita belanja org, sepuluh kali kita akan dapat balik....tak kisahlah kalau org yang kita belanja tu tak pernah nak belanja kita...jangan ada rasa .."buat apa belanja dia ni..dia bukan pernah belanja aku.."..insyaallah...Allah yang bagi rezeki tu Maha Mengetahui..

..bukan nak cakap aku baik..tapi aku mmg suka belanja orang makan ni..tak kisah ar mahal or murah...sebab suka tengok orang rasa happy bila kita belanja tu...aku pon happy ape kalau orang belanja makan...mesti org lain rasa camtu gak...normallah...
..kat opis aku ade letak satu balang kecik..ade coklat, gula2, biskut kat dalam tu..so sapa2 yang nak makan, amik jer...yerla kdg2 tengah buat kerja..rasa lapau...nak mengunyah kan..so leh amik kat bilik aku....dah siap tulis..nak makan amik jer...dihalalkan.... kat balang tu...ni salah satu cara aku lah...niat ikhlas kerana Allah, insyaallah...

..kalau jumpa kawan2..selalu yang kata..bila leh belanja..aku selalu jawab, insyaallah kalau murah rezeki bila2 boleh..aku maksudkan apa yang aku cakap tu...bukan berbasi2 jer...kalau time tu elok, duit pon tengah ade, aku on jer....

..maybe lain orang lain caranya..tapi inilah cara aku share apa yang aku dapat dengan orang sekeliling...alhamdulillah..setakat arini, rezeki bertambah2...hopefully,bolehlah share lebih lagi..;)

Monday, November 23, 2009

Ujian Tuhan

dugaan dan cabaran hidup berbeza bagi setiap orang...sesungguhnya Allah itu menguji mengikut tahap kemampuan hambaNya..kdg2 kita tengok ada orang tu macam best jer...semua ada, kaya, ilmu, iman semua ade..tapi tahukah anda bahawa dia sebenarnya juga diuji?..bila kita selam kehidupannya..baru kita tau..

...ape yang buat aku terfikir untuk tulis pasal ni adelah bila baca paper utusan kat opis tadi..seorang ibu tunggal dengan 9 anak di jerantut pahang..hidup dengan penuh kedaifan, pendapatan dari kebajikan masyarakat dan upah menoreh kalau tak salah...bila ditanya mana suami?...suami di penjara atas kesalahan sumbang mahram!...dan salah seorang dari 9 anak itu adalah hasil hubungan terlarang itu...Ya Allah...berat mata memandang berat lagi bahu memikul...

..bila kita lihat/baca benda2 camni..buat kita rasa ...ujian yang kita rasai ini apalah sangat...macam insap jap...tapi bila dah lupa..mula rasa macam2...kenapa kita diduga sebegini etc? kenapa aku tak dapat camtu..etc2...soklan2 camni start semula...haii....manusia.memang mudah lupa..aku la tu sekali...huhuhu

Saturday, November 21, 2009

~Pagi Sabtu~

..hari ni sabtu, 21/11/2009..aku masuk keje lagi...

pagi tadi penoh semangat kewanitaan..huhuhu...membuat sardin roll untuk sarapan...plan nak buat untuk en omar dan aku sekali bawak bekal....so after solat suboh..siang bawang and masak sardin cap ayam tin paling cenonet..and then kuarkan pengukus comel dari kabinet..fuh fuh tiup habuk ,..nampak sangat jarang guna,...heheh...then bersihkan kukus dan atur 10 keping roti dalam tu...kira2 cukup ar ni...and the kukus jap..dan roti sedia untuk digulung....

..pas2 siap gulung...panaskan kuali n minyak..salutkan ngan telur ..terus gorenggg...pehtu..siap ar untuk dimakan...bancuh kopi O sekali...

..bila en omar makan..aku tanya sodap ke jang?..dia kato..sodapp..nak bawak bekal tak? dia siap fikir2..tak nak ar..ramai orang...segan nak makan sensorang...abang makan kat umah ajerla...berapa banyaklah en omar tu boleh makan..isk..isk..banyak lak sardine roll aku ni..takpela..aku pon bawak jer bekal tu untuk aku...

..kat luar hujan agak lebat...so aku pon p la hantar dia ke p kerja( bagus kan..huhuhu)....terus dari situ aku ke opis....kenyang dah makan 2 keping sardine roll ni...ade balance 3 lagi ni nak bagi sape ni?..ermm......kat umah ade lagi aku plan nak makan tengahari..hahaha..

pehni nak sambung kemas2...kalau rajin nak sambung projek untuk performance evaluation..akhir taun dah ni...tak siap lagi nehh....huhu